Hoe kan virtual reality ingezet worden als marketingtool?

Virtual reality (VR) is voor consumenten nog een vrij nieuw begrip. Virtual reality laat je – door middel van je smartphone of een speciale bril – in een andere wereld begeven. De zogenoemde virtuele wereld. Denk bijvoorbeeld aan een concert of het maken van een ritje in de achtbaan. Veel bedrijven zien de mogelijkheid om virtual reality toepassingen in te zetten. Op welke manier doen ze dit? Hoe kan en wordt virtual reality ingezet worden als marketingtool? 

De inzet van virtual reality

Steeds meer bedrijven en consumenten zetten de zogenoemde 360-graden video’s in. Bij een 360-graden video is het mogelijk om een complete kamer of bijvoorbeeld een evenement vanuit alle hoeken te bekijken, namelijk in 360 graden. Overal waar je kijkt, zie je een stukje van die wereld. Op Facebook en YouTube komen ze al veelal voorbij. 

Hoe kan het worden ingezet?

De marketingwereld is altijd in beweging. Virtual reality is een relatief nieuwe (technologische) en creatieve manier om je bedrijf op de kaart te zetten. Op dit moment kan virtual reality bijdragen aan merkbeleving van je bedrijf. Het zorgt voor aandacht in de media, wat resulteert in mond-tot-mond reclame. De voorwaarde is wel dat bedrijven een budget beschikbaar moeten hebben om virtual reality in te kunnen zetten. Daarnaast zal je dan wel een van de eersten moeten zijn dit VR inzet. Over een tijdje zal dit fenomeen namelijk alweer redelijk ‘normaal’ zijn.

Merkbeleving

Virtual reality kan op het gebied van marketing heel goed worden ingezet om merkbeleving te versterken. Bij merkbeleving is het belangrijk dat je bij de klant een indruk, een herinnering achterlaat. Hoe realistischer en indrukwekkender de wereld, hoe meer indruk het maakt. Deze herinnering staat in verband met het bedrijf, merk, product of dienst dat voor deze indruk gezorgd heeft. En wat dacht je van online winkelen? De consument kan vanaf de bank thuis de winkel tot in detail bewonderen.

http://www.vrbrilervaring.nl